Skolekreds

Gjerndrup Friskole er et levende fællesskab. Skolekredsen er skolens liv. Forældrene er naturligt valgt ind i skolekredsen i og med at de har børn på skolen. Har man ikke børn på skolen, men alligevel en interesse i at støtte friskolen, er man meget velkommen til at melde sig ind i skolekredsen. Det gør man ved at henvende sig på skolen og derefter indbetale et årligt kontingent på 100 kroner.

Som medlem af skolekredsen vil du hvert år blive inviteret til skolens generalforsamling, som er skolens øverste myndighed. Du vil også blive indbudt til en række arrangementer på skolen.

Ude på landet og alligevel tæt på byen

Gjerndrup Friskole ligger omgivet af frodige marker og blandt driftige landbrug og virksomheder. Vi har et godt samarbejde med vores naboer og de virksomheder, der ligger i byen.

Afstanden til Brørup er 4 km., som man fx kan cykle til på den fine cykelsti, der er anlagt.

Vi bekymrer os om hinanden og hjælper til hvor vi kan, og oplever derfor også en velvilje og hjælpsom fra vores naboer og venner i byen.

Gjerndrup Friskoles historie

For at fortælle om Gjerndrup Friskole, skal vi lidt længere tilbage i tiden.
Gjerndrup Skole blev bygget i 1930, men før 1930 var der i Gjerndrup Surhave Skole, hvor de fleste af byens børn gik.  Fra 1893-1901 var det lærer Andreas Ingvart Brøns, som underviste børnene. Hvert forår var der forårseksamen, Brøns fortæller, at ”Ved en forårseksamen skulde hjælpelærer Per Jepsen tale med børnene om helligånden. Så siger han ”Nå, børn, kan I så sige mig, hvad en ånd er?”. De tier. Han gjentager spørgsmålet, men der kom intet svar, så vil han selv. ”Ja børn, det er noget, der flyver med papir”
Ved en anden forårseksamen, spurgte privatlærer Mathiesen fra Esbjerg børnene ”Hvor satte så Knud den Store sig?. Ingen svarer, hvortil pastor Emp, som også er til stede ved den eksamen ”Det kan børnene virkelig ikke svare på”.

Læs hele historien og se de mange fine billeder på linket herunder:

Gjerndrup Friskoles historie